Perui bébi quinoa kenyér túróval

Posted on Updated on

kaniwa plantationNemrégiben bébi quinoa recepteket kértek tőlem, ami portugál nyelven kañiwa vagy cañihua néven ismert és egy szuper tápláló gabonaféle. A kiwichával együtt kizárólag az Andokban őshonos gabonaféle. A kaniwa ugyanis csak Peru és Bolívia magas fennsíkain él, ott ahol még a quinoát is nehéz termeszteni. A kaniwa különben a quinoa rokona, de annyiban különbözik tőle, hogy kisebb és nincs benne szaponin, azonkívül magasabb a fehérje, vas, magnézium, kálcium tartalma. Az íze hasonlít a quinoához, és mint annak, ennek is több fajtája létezik, mégis a leggyakoribb a sötétbarna színű kaniwa.

A kaniwa igazi áldás az Andok régióban, értékes táplálék kiegészítő, amely mindenkor pótolja a lakosság szűkös gabona forrásait. Az Andok felvidéken kb. 3800 méter magasan, már több ezer éve vadon burjánzik a haszonnövények mellett és a mai napig is csak részben nemesített. Az úgynevezett libaparéjfélék családjába tartozik, eddig kb. 150 faja ismert, melyek közül kettő a quinoa családba tartozik. Egy időben, sok termett Dél-Amerikában, főleg az Andokban, együtt virágzott és érett a quinoával, de az árpa és a búza elterjesztése után hirtelen visszaesett a mezőgazdasági termelése. Később azonban rájöttek, hogy az új gabonafélék hamar kipusztulnak a magas hegyvidékeken, mivel fagyérzékenyek, a csapadékszegény klíma miatt pedig kiszáradnak, így a helyi termelő közösségek hamarosan visszatértek a kaniwához, mint legfőbb élelmiszerükhöz. A növényt ősszel vetik, mert ellenáll az éjszakai fagyoknak, azonkívül bírja a szárazságot is, meg a nagy hőingadozást (nappal 30 fokot éjjel 0 fok). A magvak 19 % proteint tartalmaznak és gazdagok aminósavakban. A kaniwa, quinoában szembeni nagy előnye, hogy míg a quinoában magas a szaponin nevű anyag, ami potenciálisan mérgező, ezért-különleges bánásmódot igényel a feldolgozása, a cañihua-kaniwa magokban viszont nincs szaponin, könnyedén pörkölődik, és lisztté őrölve nem lesz enyhén kesernyés az ízük. A cañihuaco néven árusított leveleket fel lehet használni levesek, italok, kenyér készítéséhez, vagy nyersen salátának. Genetikai sokfélesége, magas tápértéke miatt tanácsos lenne több cañihuát fogyasztani, ami nemcsak változatosabbá tehetné az étrendünket, de egészségesebbé is, mégis számos tényező nehezíti a beszerzését, mert először is élőhelye az Andok magas hegyei, azonkívül nem teljesen nemesített, valamint a betakarítása nagyon idő- és munkaigényes. Így meg kell elégednünk azzal a csekély mennyiséggel, amihez hozzájuthatunk Bolíviából és Peruból. A cañihua így marad továbbra is igazi ritkaság.

Receptek

Főzéskor a kaniwához 2:1 arányban kell vizet hozzáadni, aztán le kell forrázni, majd mérsékelt lángon 12-15 percig főzni. Ha a kaniwát a főzés előtt megpirítjuk az íze sokkal intenzivebb lesz. Hazájában, Peruban tudják a legfinomabban és a legtöbb módon elkészíteni, frissítőként gyümölccsel, tojás hozzáadásával levesbetétként, főzve köretként, de a legfinomabb a kenyér belőle! Ezeket az ételeket quinoából is el lehet készíteni!

Perui kenyérCanihua-kaniwa minikenyér sovány túróval

Hozzávalók: 50 gr canihua-kaniwa, 1/2 csomag sütőpor, 10 gr só, 20 gr kukorica liszt, 180 gr rizsliszt, 250 gr túró (sovány), 1 db tojás, 20 gr vaj

  1. Melegítsük elő a sütőt 220 fokra. Főzzük a leforrázott kaniwát 2 dl vízben 10 percig, majd terítsük szét egy lapos tányéron, mint a grízt és hűtsük ki.
  2. Adjuk hozzá a sütőport a kukoricaliszt és rizsliszt keverékhez, keverjük össze a túrót, sót, tojást meg a vajat, adjuk hozzá a kihűlt kaniwa pépet és gyúrjuk össze a többi hozzávalóval.
  3. Szórjuk be 2 evőkanál rizsliszttel a gyúródeszkánkat és a tésztából készítsünk 18 cm széles 3 cm vastag kenyeret. Szórjuk be megint a kenyértésztát a rizsliszttel és osszuk 8 egyenlő részre.
  4. Először süssük a kenyeret 20 percig az egyik oldalán, majd fordítsuk meg és süssük tovább 15 percig a másik oldalán, utána fordítsuk vissza megint és süssük még 5-8 percig illetve addig, amíg a kenyér aranybarnára nem sül.

kaniwa-avocado-saladKaniwa avocádó saláta

Hozzávalók: 225 gr kaniwa (bébi quinoa), 2 db avocado, 1/4 ek só, 1 ek oliva olaj, fejete bors, 2 gerezd füstölt-grillezett fokhagyma, 1 csomag újhagyma, 750 ml víz

Forraljuk fel a vizet és öntsük rá a kaniwára. Főzzük 15 percig, amikor jól megduzzadt egy villával terítsük szét. Sózzuk, borsozzuk, ízesítsük a grillezett fokhagymával meg az olajjal. Keverjük jól össze. Vágjuk fel az avokádót meg az újhagymát. Tegyük egy turmixgépbe, sózzuk, borsozzuk, ízesítsük köménymaggal, egy kis citrommal, piros paprikával. A tálaláshoz használjunk kerek tortaformát: először kanalazzuk bele a kaniwát, azután az avokádópépet. A tetejére megint egy kaniwa réteget pakoljunk. Jól nyomkodjuk bele a gyűrű formába, majd húzzuk le róla. Pár friss avokádó szelettel és hagymakarikával díszítve tálaljuk (az avokádóra csöpögtessünk egy kis citromot, mert különben megbarnul és akkor nem nyújt túl szép látványt).
Paradicsommal, tonhallal vagy tigrisrákkal is lehet variálni ezt a saláta receptet.

 

Reklámok

2 thoughts on “Perui bébi quinoa kenyér túróval

    […] nyelvű leírások még alig léteznek, egy nagyszerű magyar nyelvű cikket szeretnék ajánlani rokagomba blogoldaláról, melyben egy bébi quinoás kenyér és a kañiwa avokádó saláta receptje is […]

      spajzgirl responded:
      2016. január 25. hétfő - 07:59

      Kedves Az én Perum!
      Köszönöm, hogy ajánlottad a cikkemet!
      üdvözlettel
      Lilla

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s