Brigitte Bardot, a séfje, meg én

Posted on Updated on

Easter is coming 021Kicsit meglepődtem, amikor az Amerikai Hírújságban rábukkantam az egyik angol nyelvű gasztróbloggomra, Brigitte Bardot-ról és a kuszkuszról, a Szt-Tropezben készített fényképeimmel együtt.

A cikk ihletője ugyanis a 2013-as cote d’azur-i nyaralásom egyik állomása, Szt-Tropez volt, ahol többek között felkerestem a Brigitte Bardot által ikonikussá vált vendéglőket, szórakozóhelyeket. Így jutottam el a La Ponche–ba is, ami BB kedvenc tartózkodási helye volt a 70-es években. A luxus hotel és vendéglő mai tulajdonosa, madam Simone Duckstein mondta el nekem, hogy a hotelt a vendéglővel együtt a szülei virágoztatták fel az 1940-es és 1950-es években. Nekik köszönhető az is, hogy a hotel bárja írók, jazz zenészek kedvelt éjszakai mulatóhelyévé vált. Madam Duckstein, az emlékek felidézése közben meghatódva tette hozzá, hogy fiatal lányként fel sem fogta, hogy mekkora hírességekkel hozta itt össze a sors, mint pl. Boris Viannal, Picassoval, Jean-Paul Sartre-ral. Az egyszerű létesítményből időközben luxus szálloda lett, de amikor Mme Duckstein a modernizálás mellett döntött, ragaszkodott ahhoz, hogy a La Ponche megőrízze integritását, magyarán a hely továbbra is az a búvóhely maradjon, ahol éjszakába nyúlóan lehet beszélgetni bármiről és senkinek sem kell attól rettegnie, hogy másnap egy búlvárlapban arról olvas, hogy kivel mulatta át itt az éjszakát. Ez a diszkréció a La Ponche egyik nagy erénye és ami még egy hatalmas plusz pont, hogy a hotel egyszerű eleganciája mellett, a falakon lévő fekete-fehér fotók szemlélése közben megelevenedik előttünk a vendéglő/hotel múltja, s a nagy egyéniségek “jelenléte” izgalmas vibrálással tölti meg a drága parfümöktől illatos levegőt (Juliet Greco, Brigitte Bardot, Romy Schneider, Jack Nicholson). De amíg a hotel sajátos atmoszférája a múlt őrzője, addig a konyhája a 21. századi “bevállalós”-innovációs ételek birodalma, ahol a hagyományos francia-mediterrán fogások mellett bőven találunk indiai, libanoni, japán és marokkói ihletésű kulináris magaslatokat is, de hogy BB kedvence az egyszerű marokkói tabouleh saláta volt, azt nem madam Ducksteintől tudtam meg, hanem Frédéric van Coppernolle belga mesterszakácstól, akinek minő véletlen, hogy a nagyanyja éppen Bardot szakácsnője volt a 80-as években. Frédéric 1980-ban (15 éves volt) a nyári szünetét a világhírű színésznő nyaralójában töltötte (a szüleinek a házassága éppen véget ért, így a nagymama úgy döntött, hogy magával viszi Franciaországba). Bardot ekkor már az állatvédő liga nagykövete és szóvivője volt, tehát 100%-ban vegetáriánus. Frédéricnek így életreszóló élménye lett nemcsak a nagymamájával együtt gyártott számtalan hagymatorta, sajtos quiche lorraine és ratatouille, de ő gondoskodhatott Brigitte Bardot 13 kutyájáról, 40 macskájáról, amelyek szintén házi koszton éltek. Azon a bizonyos nyáron BB kedvence, Coppernolle nagyanyjának egyik marokkói ihletésű remeke lett, a ma már világszerte népszerű tabouleh, avagy kuszkusz, párolt zöldségekkel és arab fűszerekkel. Bardot, aki szeretett beceneveket adni mindennek és mindenkinek, a tabulettet szinte minden alkalommal tabbuleh-nek ejtette. Frédéric nagyanyja persze sohasem javította ki a művésznőt, hogy- ez nem tabouleh, mert az a bulgurból készült étel neve, ez viszont kuszkuszból van,-mert Frédéric nagyanyja szerint BB-nek teljesen mindegy lett volna, ugyanis a taboulehet a friss menta, és a koriander íze miatt imádta!

Provence 363Tabouleh, kuszkusz saláta

Hozzávalók a veggie változathoz: 250 gr bulgur, vagy kuszkusz, fél liter forralt víz, 1 csomag póréhagyma, finomra vágva, 1 hagyma, 1 csomag petrezselyem, 1 csomag friss menta, fekete olajbogyó, 1 kk curry, 1 kk kömény, 1 kk kurkuma, 1 kk paprika, 2 db nagy paradicsom vagy 1 doboz koktél paradicsom, négyfelé vágva, 1 sárga, 1 zöld paprika, 1/4 l oliva olaj, 2 ek málnaízesítésű borecet, 2 citrom leve, 1 ek szója szósz, só, bors, tabasco, 1 csipet cayenne bors

Helyezzük a kuszkuszt egy mély üvegtálba. Öntsünk rá forralt vizet, annyit, hogy ellepje, hagyjuk állni fél óra hosszat, közben néha keverjük meg egy fakanállal. Tisztítsuk meg a hagymát, petrezselymet, vágjuk fel apróra, aprítsuk fel a friss mentát és negyedeljük a cseresznye paradicsomokat, majd adjuk hozzá. Végül öntsük rá az olajat a bulgurra és ízesítsük a fűszerekkel. Lehet Tabascot, citromlevet is ráönteni. Végül keverjük össze alaposan mégegyszer. Hűtsük le majd tálalás előtt ismét keverjük össze.

Kuszkusz veggie kolbásszal

A képen látható fogást meleg ételnek szántam és nem hússal, hanem vegetáriánus kolbász hozzáadásával készítettem el (a nem vegetáriánus változata fűszeres kolbásszal készül. Belgiumban, Franciaországban a híres kecskehúsos merguez kolbásszal, Olaszországban pedig a cipollata nevű sütnivaló vékony kolbász hozzáadásával).

Hozzávalók:

A kuszkuszt beáztattam, majd megpirítottam a vékony csíkokra vágott paprikákat, meg az 1 gerezd fokhagymát egy kevés olajban. Ezután hozzáadtam az olajbogyót, öntöttem rá egy kicsit a levéből is, majd beletettem a veggie kolbászkákat, 3-4 percnyi párolás után egy kevés vízzel felöntöttem. Ezután hozzáadtam a fűszereket, úgymint a babérlevelet, az 1 kk kurkumát, curryt, köményt, meg az 1 ek citromlevet, megsóztam és addig pároltam, amíg a kolbász kellőképpen megsült (lehet zöldbabot, borsót is hozzátenni meg sárgarépát). Végül ráöntöttem 2 dl kókusztejet és hozzáadtam 1 kiskanál levendula mézet, mindent mégegyszer összeforraltam. Friss korianderrel és friss mentával megszórva tálaltam. Isteni volt!!!

Easter is coming 030

Frédéric Franciaországban tanulta ki a hotel és vendéglátó szakmát, majd 87-ben az USÁ-ba költözött, ahol a NATO francia kirendeltségén dolgozott, majd a Francia Kulináris Intézet séfje lett New Yorkban, 2003-ban Les Verchers sur Layonba ,Franciaországba költözött, 2009-ben Londonban a Whole Food Market igazgatója, 2011 Prep foods and Bakery coordinatora

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

