Az új sztár a konyhában: a quinoa

Posted on Updated on

hálaadás, angolul Thanksgiving napja az Amerikai Egyesült Államokban az egyik legfontosabb ünnep, melyet minden év november hónap negyedik csütörtökén tartanak (az idén tehát november 24-én). A pulyka mellé burgonyát, kukoricát, sütőtök lepényt, cranberry szószt és egyéb finomságokat is tálalnak. Mivel Amerikában a hálaadás napja egybe esik Kolumbusz Kristóf napjával, az olasz-amerikai családok nemcsak a jó termésért mondanak hálát, de megemlékeznek nagy felfedezőjükről Kolombuszról is, aki Dél-Amerikából magával hozta a mai táplálkozás alapvető anyagait, a burgonyát, a paradicsomot és a kukoricát. Pedig a hála elsősorban nem őt és a többi felfedezőt illeti, hanem az amerikai indiánt, aki a növényeket nemesítette-szaporította. Ha jobban belegondolunk nincsen olyan európai ország, amely ne használná az indián örökség kincseit. Az olasz spagetti elképzelhetetlen lenne paradicsom nélkül, akárcsak a magyar konyha a paprika nélkül. A provence-i módra töltött paradicsom éppenolyan jellegzetes francia köret, mint a lyoni módra készült burgonya. A kukorica-polenta és puliszka nemcsak a mediterrán és balkáni konyhák kedvelt fogása, de mélyreható változást hozott az állatok takarmányozásában is.

Az indiánok által nemesített zöldségekről és gyümölcsökről

Az indián növények legősibb eredetét a mai napig homály fedi. A botanikusok, régészek többsége azt állítja, hogy Peruban az inka civilizáció előtti időkben kezdték termeszteni a kukoricát, s onnan terjedt át Mexikóba, s az észak-amerikai kontinens másik részébe, de azt is tudjuk, hogy a vikingek már Kolumbusz előtt 500 évvel felfedezték Amerikát, s amikor a nagy viking hajós, Leif Ericcson, ksz. 1000-ben, a mai Cape Cod környékén hajózott, egy különös csöves búzára figyelt fel,-„amelyek magvain annyi madár élt, hogy alig lehetett a tojásaik között lépkedni”. A különös csöves búza, a kukorica volt, amelyet akkor már Észak-Amerikában is terjesztettek az indiánok. Az első európai telepesek, conquistadorok-gyarmatosítók miközben aranyat keresve vonultak Floridától Új-Mexikóig, hosszú éveken keresztül az indiánoktól kapott kukorica, sütőtök, paradicsomnak köszönhették, hogy megmenekültek az éhhaláltól. Az éhínség rémével küszködő szerzetesek már jóval hamarabb rájöttek, hogy a növények, amelyek termesztését az indiánok mutatták meg nekik, hasznukra lehet, éppenúgy mint a legendás 7 város kincsei.

A hopi indiánok (Dél-Nyugat-Amerikában)  kezdték elsőként kultiválni a babot, mégpedig nem is egy fajtát, hanem többfélét, mindegyik más színű és más ízű volt. A hopiknak köszönhetjük a paprika felfedezését is, a ma világszerte népszerű étel a chili con carne,-melynek ha jobban utánagondolunk, magyar változata a pörkölt lett. Cheyenne indián örökség viszont az amerikai BBQ, a grillezés, a faszén parázson sütött húsok és zöldségek elkészítésmódja. A creek indián törzs pedig az első narancs termesztő nép volt, a spanyolok a tőlük kapott magok segítségével honosították meg a gyümölcsöt Spanyolországban.

 Úgy látszik azonban, hogy több ezer évnek kellett eltelnie, hogy Európában megjelenjen a boltokban a quinoa, ami az indiánok étkezésében a kukorica után a második helyen áll. Népszerűségét valószínüleg annak köszönheti, hogy nem tartalmaz glutént, így azok is fogyaszthatják, akik a gluténre-sikérre érzékenyek.

A quinoa, az inkák aranya

A quinoáról annyit tudunk, hogy egy perjeféle (nem fűféle, mintahogy sokan gondolják), a cékla, retek, spenót családjába tartozik, de a széllel vándorló ördögszekérnek is a rokona. Az elnevezés a spanyol quechuakinwa szóból származik, és eredetileg az Andok hegy lábánál lévő országokban, Equador, Bolívia, Colombia és Peruban volt honos, mielőtt gyarmatosították volna őket vagy nemzeti államok lettek, tehát az indiánok már 3000-4000 éve fogyasztják, de más régészeti leletek szerint a vad, nem nemesített változatát 5200-7000 évvel ezelőtt fedezték fel.

A quinoa tápanyagérték szempontjából “veri” az összes többi gabonát, mert nemcsak egy csomó fontos aminósavat tartalmaz, mint pl a lysine-t, hanem kálciumot, foszfort, nagy mennyiségű vasat, B2 vitamint és E vitamint is (az indián harcosok nem kukoricát, hanem quinoát vittek magukkal, hogy jó erőben maradjanak a vadászat ideje alatt).

Az első quinoa magot egyébként az inkák úgy őrízték, mint az ősember a tüzet, mert a chisaya mamanak nevezett magot az összes más gabonaféle ősanyjának tartották, s minden korban az inka uralkodók kiváltsága volt, hogy egy ünnepélyes szertartás közepette, elvessék az első quinoa magokat. Dél-Amerika gyarmatosítása idején azonban a spanyolok beszüntették a termesztését, nemcsak azért, mert a belőlekészült étel nem ízlett nekik, de a pogány szertartást, melynek keretében áldozatot mutattak be “neki”, a keresztény spanyolok szemében bűnnek számított.

Quinoa paprikaszósszal

Mit kell tudni ma a quinoa főzéséről?

A quinoa ízében talán a dióhoz hasonlítható, könnyen emészthető finom étel, ami jól helyettesíti a rizst, a burgonyát, vagy a kuszkuszt a konyhában. Főzése egyszerű: 25 dkg quinoát fél liter vízben, 10–15 percig kell párolni, s amikor a csíra különválik a “magoktól” már fogyasztható is. A főtt quinoa szemcsék egyébként úgy néznek ki mint kicsi, vékonyra sodort, bolyhos, csiga tészták. (Rizsfőző masinában még könnyebb főzni). Zöldségek hozzáadásával és néhány fűszerrel ízesítve nagyon finom étel, leggyakrabban kelkáposztával, spenóttal, mangolddal, paprikával vagy az angol nyelvterületeken a marhakáposzta hozzáadásával fogyasztják. Mivel a quinoa fehérjében rendkívül gazdag, fogyókúrásoknak, diétázóknak is ajánlott. Kiváló reggeli a mézzel, mandulával és áfonyával vagy déli gyümölcsökkel pl mangóval dúsított quinoa, ami sokkal finomabb mint a kukoricapelyhes müzli. A quinoa lisztet a gluten-mentes sütemények sütéséhez használják.

Receptek

Quinoa paprika szósszal (saját recept, garantált siker)

Hozzávalók: 2 db friss paradicsom vagy spanyol paprika, só, bors, 3 ek olive olaj, 2 dl kókusztej, egy csipet cukor, 25 dkg quinoa, pangaziusz, brazíl halfilé vagy más fehéhúsú hal, 1 kk curry, 2 ek oliva a halhoz, liszt a panírozáshoz

Főzzük meg a quinoát a sós vízben, közben mossuk meg és hosszában szeleteljük fel a paprikákat. Sózzuk meg, majd tegyünk 3 evőkanál olajat egy rácsozott, grillezésre alkalmas serpenyőbe és grillezzük meg a paprikaszeletek mindkét oldalát. Vigyázzunk, hogy a paprika héja ne feketedjen meg, mert akkor keserű lesz. A grillezett paprikákat tegyük be egy mixerbe és egy csipet cukor hozzáadásával és a kókusztejjel turmixoljuk össze. Kóstoljuk meg, ha kell sózzuk utána. Tartsuk langyosan.

Hempergessük meg a pangáziusz filéket a curryvel fűszerezett lisztben és süssük ki a forró olajban mindkét oldalon ropogósra. Amikor kész a hal, tegyük tányérra, öntözzük meg quinoát a paprikaszósszal. Szuper finom.

Quinoa mangolddal vagy spenóttal

Hozzávalók: Fél kg mangold vagy spenót, fél liter zöldségkockából készült húsleves, 1 babérlevél, 2 sárgarépa, 12 dkg olasz parmezán sajt, 2 dl tej, 2 tojássárgája, só, bors, 1 gerezd fokhagyma

Mossuk meg a quinoiát. Főzzük meg 1 zöldségkocka hozzáadásával (20 perc alatt). Tisztítsuk meg a mangoldot vagy mossuk meg a spenótot, ha nem frisset vettünk fagyasszuk ki. Szeleteljük fel a répákat. Öntsünk vizet egy lábosba, s amikor forrni kezd dobjuk bele a répát és a mangoldot. Főzzük 5 percig. Ha spenóttal készítjük akkor 1 kanál olajban pároljunk meg 2 gerezd fokhagymát, később vegyük ki a fokhagymákat a zsiradékból, majd pároljuk meg a spenótot ebben a fokhagymával ízesített olajban vagy vajban. Tegyük egy üvegtálba a quinoia egy részét, reszeljük rá a parmezán sajt felét. Helyezzük rá a párolt zöldségeket, majd megint egy réteg quinoiát, egy réteg zöldséget, végül a maradék sajtot. Keverjük jól el a tejben a tojássárgáját, ízesítsük szerecsendióval, borssal és fokhagymaporral. Öntsük rá a tejet a zöldséges quinoiára majd tegyük a sütőbe és süssük ki 200 fokon 40 perc alatt.

Afrikai quinoa leves

hozzávalók: 200 gr quinoa, 3 ek olaj, 1 hagyma, 1 paradicsom paprika vagy spanyol paprika, 2 szelet zeller, 1 kis db édes burgonya, zucchini, fokhagyma, oreganó, só, bors, friss koriander

1. Tisztítsuk meg a zöldségeket és szeleteljük fel tetszés szerinti kockákra. Forrósítsuk fel az olajat egy fazékban és kezdjük párolni a quinoát. Dobjuk mellé a fokhagymát, a hagymát és a többi zöldségeket. Ezután önstük fel 1 liter csirke bouillonnal. 2. Miután ízesítettük sóval, borssal, közepes lángon addig főzzük amíg a zöldségek meg nem puhulnak kb. 15-20 percig. 3. A kész levest szórjuk meg friss korianderrel és tálaljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s